Leerwerkboek maatschappijkunde – massamedia
Hoe leven mensen samen? Hoe zit de maatschappij in elkaar? Welke rol spelen jongeren nu en in de toekomst in de samenleving? Daarover gaat maatschappijkunde. Deze methode van Seneca helpt leerlingen bij het beantwoorden van die vragen. Bij maat[1]schappijkunde gaan we een stapje verder dan bij maatschappijleer. Dat doen we door maatschappelijke vraagstukken te analyseren. We behandelen vijf domeinen: werk, pluriforme samenleving, massamedia, criminaliteit en politiek.
Uitgangspunten van deze methode zijn:
Dit leerwerkboek gaat over massamedia. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van massa[1]media. Daarnaast kijken we naar de rol van mensen en groepen bij de totstandkoming van het nieuws.
We sluiten deze 4 hoofdstuk[1]ken af met een stelling van de DebatUnie over de weergave van nieuwsberichten. In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen. We sluiten dat af met een stelling over de rol van de publieke omroep. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.