Op 7 maart 2025 houdt Seneca Burgerschap samen met de DebatUnie een docentendag in Zwolle. Deze dag staat in het teken van gevarieerde werkvormen voor burgerschapsonderwijs. De werkvormen zijn direct toepasbaar in je lessen.
Samen met Tienskip, KlimaatWijzer, Stichting VredesEducatie en het Nederlands VeteranenInstituut bieden we een gevarieerd programma aan voor docenten uit het voorgezet onderwijs en mbo. Voor iedereen die lesgeeft in maatschappijleer, (mbo) burgerschap, maatschappijkunde, maatschappijwetenschappen of Social Studies biedt deze dag waardevolle inzichten voor de lespraktijk.
Bekijk hieronder de workshops en het programma.
Debatteren in de klas is dé manier om jongeren kritisch denkvermogen en argumentatievaardigheden bij te brengen. Leerlingen en studenten leren zo niet alleen wat een goed argument is, maar ook hoe je zelf relevante, sterke argumenten opbouwt en weerlegt. Vooral weerleggen vereist niet alleen kritisch denkvermogen, maar ook empathie en luistervaardigheid. Tijdens deze workshop krijg je werkvormen en oefeningen aangereikt waarmee je leerlingen en studenten niet alleen de theorie aanleert, maar hen juist ook de kans geeft opgedane kennis over argumenteren en weerleggen spelenderwijs toe te passen.
Ontdek hoe je jouw lessen maatschappijwetenschappen kunt transformeren en leerlingen kunt motiveren met boeiende spelvormen. In de workshop delen ervaren collega’s hoe het werken met spelvormen effectief leren bevordert. De workshop is speciaal bedoeld voor docenten MAW die op zoek zijn naar vernieuwende manieren om hun lessen vorm te geven en leerlingen voor te bereiden op het eindexamen. Ook andere belangstellenden zijn uiteraard van harte welkom bij onze workshop.
Leren kan op vele vormen. Zoals via (nagebootste) ervaringen. Onze ervaring is dat het af en toe inzetten van spelvormen zowel de motivatie als het leerrendement vergroot. In deze workshop krijg je bij de verschillende onderwerpen van maatschappijleer een groot aantal educatieve spelvormen aangereikt. We verkennen hoe spelvormen complexe onderwerpen toegankelijk kunnen maken en hoe het de betrokkenheid van leerlingen drastisch kan verhogen. Enkele spellen worden ook meegegeven zodat je deze zelf door je leerlingen kunt laten spelen. En meteen nuttig richting de nieuwe eindtermen van de vakvernieuwing maatschappijleer!
Bij Seneca Burgerschap geloven we in de kracht van variatie. Variatie in werkvormen en in contexten.
Zoals leerlingen zich te laten inleven in een situatie of persoon. Dat vergroot zowel het leerrendement én de motivatie. In deze workshop kun je zelf de kracht ervaren van het inleven in een rol om daarmee een maatschappelijk probleem beter te begrijpen. Voor maatschappijleer en MASK zijn verschillende werkvormen om mee te nemen zodat je deze zelf door je leerlingen kunt laten spelen. Bij de huidige én nieuwe eindtermen van de vakvernieuwing maatschappijleer!
In een wereld waarin maatschappelijke en politieke ontwikkelingen continu in beweging zijn, komen controversiële onderwerpen regelmatig naar voren in het klaslokaal. Hoe ga je als docent het gesprek aan over gevoelige thema’s, zoals discriminatie, klimaatverandering of geopolitieke conflicten? Welke tools kun je gebruiken om een veilige, open en respectvolle dialoog te creëren?
Tijdens deze workshop leer je hoe je een constructieve gespreksruimte faciliteert waarin leerlingen hun mening durven uiten en kritisch leren denken. We delen praktische tips om uitdagende gesprekken effectief te begeleiden, met oog voor verschillende perspectieven en groepsdynamiek.
Verzorg jij Mens en Maatschappij onderwijs of denk je eraan om dit te gaan doen? Hoe bouw je een gedeeld en gemeenschappelijk curriculum vanuit de vakken aardrijkskunde, economie en geschiedenis? En welke werkvormen kan je daarbij inzetten? Hoe laat je leerlingen werken vanuit deze drie vakken? Nomade heeft een breed scala aan werkvormen waarbij leerlingen werken vanuit vanuit maatschappelijke vraagstukken, de actualiteit of vanuit de vakspecifieke leermiddelen.
Nomade heeft verschillende soorten opdrachten ontwikkeld, zoals Belevingsopdrachten en Mens en Maatschappij opdrachten, waarbij leerlingen worden aangesproken op hun onderzoeksvaardigheden en vakspecifieke leermiddelen kunnen worden ingezet.
Er klinken steeds meer geluiden dat we meer moeten luisteren naar elkaar en minder ons gelijk willen halen. Meer aandacht voor ‘het stille midden’. Om daar aan bij te dragen willen we leerlingen leren om een dialoog te voeren. Net als zwemmen en autorijden leer je dat door te oefenen en daarom zetten docenten Marieke Spoelman en Lennart Schra een doorlopende leerlijn op voor het voeren van een dialoog. Leerlingen voeren verschillende vormen van dialoog over gevarieerde onderwerpen. Zo worden zij vaardiger in het voeren van een dialoog. In deze workshop nemen we jullie mee in ons denken en gaan we met verschillende vormen aan de slag.
Sander Lochtenberg en Kyra Nelissen zullen een workshop geven over het gebruik van gevarieerde werkvormen die geschikt zijn voor maatschappijleer in het TTO. We horen vaak dat er zoveel moet gebeuren in de les in zo weinig tijd. Niet alleen moet de inhoud van het vak goed overkomen, ook moet daarbij aandacht besteed worden aan de beheersing van de tweede taal – het liefst volgens CLIL-principes. Leuke werkvormen schieten er dan een beetje bij in; we hebben het gevoel dat er geen ruimte is voor frivoliteit.
In deze workshop willen wij laten zien dat dat niet zo hoeft te zijn. Sterker nog: met gevarieerde werk- en spelvormen zorg je er juist voor dat de stof beter blijft hangen, dat leerlingen juist aangezet worden om te werken aan hun taalbeheersing, én dat leerlingen met meer plezier naar je les komen. Omdat wij weten dat werkvormen bedenken veel werk is, geven wij concrete tips om dat aan te pakken en zul je deze workshop verlaten met een werkvorm die je meteen kunt gebruiken.
Workshop : Werkvormen en opdrachten om na te denken over vredig samenleven
Voor scholen is het een enorme uitdaging om activiteiten rondom Burgerschap concreet te maken en te verantwoorden. Er zijn verschillende benaderingen zichtbaar, door het gebruik van lesmethoden of door het ondernemen van maatschappelijke activiteiten. Maatschappelijke activiteiten en excursies zijn effectief, praktisch, gevarieerd, gericht op de veelzijdige talenten van leerlingen en ingebed in lokale en regionale context. Om al deze onderwijsactiviteiten te verfijnen en te verdiepen ontwikkelde de Stichting Vredeseducatie i.s.m. School in Balans het Portfolio Werkboek Burgerschap voor leerlingen groep 7&8 PO en klas 1&2 VO.
In deze interactieve workshop kunnen deelnemers inspiratie opdoen uit ‘good practices’ rondom onderwijsactiviteiten en werken met het portfolio. Zo biedt het concreet materiaal om op school mee aan de slag te gaan.
‘Klimaatverandering drukt ons steeds meer op de feiten dat we als mens verbonden en afhankelijk zijn van de natuur. Allemaal hebben we impliciete beelden over hoe de mens en de natuur verbonden zijn. Die impliciete beelden beïnvloeden ook hoe je naar politieke en maatschappelijke vraagstukken kijkt. In deze workshop maken we die beelden expliciet en gaan we in op de vraag hoe we leerlingen vanuit een bepaald natuur-mensbeeld (bijv. met het beeld van de mens als heerser of juist als participant) kunnen laten redeneren over maatschappelijke kwesties. Bovendien dagen we hiermee ook docenten uit om met een nieuwe blik naar maatschappelijke kwesties te kijken.’
Jongeren staan ver van politiek en democratie af? Tienskip neemt je mee hoe we daar verandering in brengen! Tienskip is een organisatie voor en door jongeren en zet zich in om die kloof te verkleinen. Tijdens onze evenementen maken jongeren kennis met de maatschappelijke kant van democratie en laten wij zien wat je rol kan zijn in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Na de Tienskipdag zorgen we naast bewustwording ook voor verandering in de praktijk, doordat jongeren enthousiast zijn gemaakt om hun initiatieven ook daadwerkelijk voort te zetten na de Tienskipdag. We nemen je in een workshop graag mee hoe wij ingewikkelde en vage onderwerpen zoals democratie en politiek vertalen tot iets waar jongeren enthousiast van worden en zelf concreet mee aan de slag gaan.
Workshop : Dilemmaprogramma ‘Wat zou jij beslissen’
Dilemmaprogramma ‘Wat zou jij beslissen’ met eenvoudig te begrijpen en te ervaren morele dilemma’s waarbij in groepsverband gezocht wordt naar voorlopige oplossingen.
Programma
Aanvang | Activiteit |
---|---|
9:30 | Inloop en registratie |
10:00 | Opening door dagvoorzitter |
10:10 | Lezing 1 |
10:40 | Lezing 2 |
11:10 | Koffie en thee |
11:20 | Workshop ronde 1 |
12:35 | Lunchpauze |
13:30 | Workshop ronde 2 |
14:45 | Koffie en thee |
15:00 | Afsluitende activiteit/spelvorm |
16:00 | Afsluiting |
16:15 | Netwerkborrel en afscheid |