MBO Burgerschap

Seneca Burgerschap is momenteel bezig met het ontwikkelen van de nieuwe studiemethode mbo burgerschap. Nu de kwalificatie-eisen bekend zijn kunnen we een methode ontwikkelen die hierbij past. In eerste instantie gaan we de methode in digitale vorm aanbieden. Mocht er grote belangstelling zijn voor een fysieke methode, oftewel in boekvorm, dan gaan wij die mogelijkheid zeker overwegen.

Hoofdstukken en thema's

De nieuwe methode bevat vier hoofdstukken zodat elk thema in een apart hoofdstuk wordt behandeld. Per thema zijn er vijf kwalificatie-eisen. Naast de inhoudelijke leestekst, behandeld in de paragrafen 1 t/m 3, bieden we de overige eisen aan in de vorm van eindopdrachten.

In het vervolg van het hoofdstuk staan we stil bij de vraag of we de verschillen moeten vieren of juist niet. Denk daarbij aan Paarse Vrijdag, de Pride Parade. We bespreken de verschillen en gelijkwaardigheid aan de hand van religieuze, seksuele en politieke opvattingen. Is er sprake van verdraagzaamheid en respect, of van acceptatie.

De vier thema’s zijn:

  • Verschil en gelijkwaardigheid 
  • Individu en groep
  • Maatschappijvisies en maatschappelijke vraagstukken
  • Macht en besluitvorming en begrip? 


Politieke verdeeldheid kan leiden tot polarisatie en vijandigheid. Dialoog en tolerantie zijn essentieel voor een vreedzame samenleving. Het is van groot belang om kennis te hebben van het verleden, maar ook om (te leren) naar elkaar te luisteren.

Waarom we aan een methode mbo burgerschap werken

Aan de methode mbo burgerschap werken onder andere Asmae Ben Haddou, Bram de Wever, Alessandro van Haag en Marno de Vries mee. Alessandro vertaalt de drive om mee te werken als volgt:

"Ik vind het geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan een methode die voor en door docenten burgerschap wordt ontwikkeld. Met mijn ervaring als docent burgerschap op het mbo weet ik hoe belangrijk het is dat lesstof en opdrachten op maat worden gemaakt voor studenten. Voor mij betekent dit dat de lesstof en opdrachten de studenten aanspreken en dat deze verbonden zijn met hun leefomgeving. Ook is het belangrijk dat de lessen uitdagend genoeg zijn; burgerschapsonderwijs moet studenten uitdagen tot denken. Daarom ben ik erg blij met de methode van Seneca: minder stampen, meer doen! Dit sluit aan bij het idee dat het ook heel belangrijk is om te leren denken en analyseren, in plaats van slechts te leren hoe de wereld precies in elkaar zit, alsof de wereld een statisch gegeven is. Het is waardevol als studenten begrijpen dat ook zij een actor zijn die invloed hebben, en daarmee verantwoordelijkheid dragen voor een wereld en samenleving die constant in verandering is. Als voorbeeld, in de huidige tijd, waarin studenten worden overspoeld met zoveel (des)informatie, werkt het idee van het stampen van kennis niet meer. Daarom is de vaardigheid om hiermee om te gaan des te belangrijker om te leren. Ik geloof dat de Seneca-methode precies die aanpak biedt die ik als docent zelf heb gemist."

Overstapservice Seneca Burgerschap

Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.

Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.

Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Aanmelden doe je zo

Toetsenbank

Digitale Methoden

LessonUP

Video's

Bezoek onze webshop

Bezoek de Toetsenbank