Er is een groeiende behoefte aan maatschappijleer in het Engels, Social Studies. Reden voor Seneca Burgerschap om het TTO-traject voor zowel havo/vwo als mavo/vmbo op te zetten. TTO? Ja, tweetalig onderwijs, maar dan wel met uitstekend Engels. Seneca heeft ervoor gekozen om vanaf de grond een nieuwe methode op te bouwen, geen kopie van eerder uitgebracht Nederlandstalig materiaal.
Social Studies is geschreven door docenten, kritisch bekeken door andere docenten en een jaar lang getest op enkele scholen. De concept-context aanpak zal leerlingen helpen om actuele vraagstukken beter te begrijpen, zelfs wanneer deze niet in het boek beschreven staan. In de nieuwe methode is veel gericht op een algemeen begrijpen
van de maatschappij, waarna er tijdens de lessen op meer contexten ingegaan kan worden dan in de methode beschreven staan. De methoden van Seneca worden gekenmerkt door een goede balans tussen ondersteuning en inspiratie. Voor deze methode is niet alleen gekozen voor uitstekend Engels, maar hebben we ook gewerkt volgens de richtlijnen van CLIL (Content Language Integrated Learning). Als TTO-docent Social Studies ben je immers naast vakdocent ook taaldocent.
De basis van Seneca Social Studies voor het vmbo is gelegd is gelegd door Michiel Busz. Deze docent gaf al ruim tien jaar les aan mavo, havo en vwo en had veel ideeën opgedaan. Ook had hij zijn eigen materiaal ontwikkeld op basis van de concept- context aanpak. Michiel is één van de schrijvers voor de methode voor mavo/vmbo-TL.
‘Hoewel de basis nog wel te herkennen is, heeft de nieuwe methode dankzij de samenwerking met het team van Seneca Burgerschap een enorme kwaliteitsverbetering ondergaan, zowel inhoudelijk als visueel.’ Als docent werkt Michiel Busz inmiddels met de nieuwe methode. ‘De methode is echt gebruiksvriendelijk. Er zit een logische opbouw in de lesstof, iets dat ik bij andere methoden nog wel eens miste. De leerlingen vinden het wel pittig, want het niveau Engels is uitdagend, maar toch kunnen zij er goed mee uit de voeten.
Ik vind het enorm leerzaam om samen met andere docenten een nieuwe methode te ontwikkelen. Al samenwerkend biedt het de kans datgene dat je zelf geleerd hebt op papier te zetten, maar pas na een grondige discussie met vakcollega’s.’
‘De meerwaarde van deze methode is dat hij zowel recht doet aan het examenprogramma Maatschappijleer, als aan het internationale en tweetalige karakter van een tweetalige opleiding. Zo proberen we de methode CLIL in te richten en zoeken we naar de internationale en meer fundamentele verdieping, die leerlingen op een tweetalige opleiding vaak interessant vinden en mijns inziens nodig hebben’, aldus Kyra Nelissen.
Gekozen voor gedegen Engels
‘Een tweetalige opleiding houdt niet zomaar in dat je exact hetzelfde onderwijs geeft,
maar dan in een andere taal. Het betekent dat je als docent naast de inhoudelijke les ook lesgeeft in het Engels. Een les Social Studies moet tegelijkertijd ook bijdragen aan de beheersing van de Engelse taal van de leerlingen. Als auteurs vinden wij het erg belangrijk om een methode te hebben die daaraan bijdraagt, die geen ‘steenkolen-Engels’ hanteert en die ook wat de taal betreft zorgt voor een verdieping en verbreding. Dit hebben we gerealiseerd door samen te werken met docenten die veel ervaring hebben in het tweetalig onderwijs en met CLIL, en met native speakers.’
Het bekende verhaal nogmaals verteld, maar nu geheel anders
‘Het verhaal van onze pluriforme samenleving, verzorgingsstaat, rechtsstaat en democratie is natuurlijk al velen keren verteld. Toch is het leuk om dat in je eigen woorden te mogen doen. Te kijken of het verhaal toch weer op een nieuwe originele manier kan worden verteld. Dat mocht bij Seneca en dus is deze methode geen vertaling van de al bestaande methode, maar echt iets nieuws.’
Social Studies bestaat niet alleen uit een les- en opdrachtenboek, maar heeft ook een digitale methode. Ook deze methode is dit jaar (2023) volledig vernieuwd bij Seneca Burgerschap. In onze digitale methode staat de theorie uit het boek, aangevuld met video’s en weblinks. Leerlingen kunnen digitaal opdrachten maken, antwoorden controleren en begrippen en concepten trainen. Als docent kun je de voortgang van je leerlingen volgen.
Onze digitale methoden zijn een aanvulling op het fysieke boek, met extra oefeningen en verwijzingen om leerlingen te helpen de stof beter te begrijpen. Ook kunnen we zo actuele opdrachten maken die niet in een fysiek boek kunnen staan. Zo bieden we kansen voor meer kennis, inzicht en motivatie bij leerlingen.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.