Seneca heeft een verfrissende methode Maatschappijkunde (MASK). Een methode die leerlingen voorbereidt op het eindexamen en ook vernieuwend is in werkvormen en aantrekkelijk qua vorm.
Voor Seneca is de vernieuwing van de eindtermen van maatschappijkunde dé kans om u een frisse én degelijke methode aan te bieden. Net zoals wij de collega's een verfrissende nieuwe methode van maatschappijwetenschappen hebben aangeboden, zo ontwikkelen wij nu voor maatschappijkunde een mooie en vernieuwende methode. Een methode die leerlingen voorbereidt op het eindexamen en ook vernieuwend is in werkvormen en aantrekkelijk qua vorm.
De domeinen uit het huidige programma blijven hetzelfde. Met Seneca bieden we dan ook vijf katernen aan: Mens & Werk, Massamedia, Politiek en Beleid, Multiculturele Samenleving en Criminaliteit & Rechtsstaat.
Dit leerwerkboek gaat over Werk. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van werk en de rol van mensen en groepen.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over het belonen van hoge cijfers.
In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen.
We sluiten dat af met een stelling over 4 dagen werken in de week. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over de pluriforme samenleving. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van werk en de rol van mensen en groepen.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over verplicht logeren bij een gezin met een andere cultuur.
In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen.
We sluiten dat af met een stelling over het dragen van symbolen door politie-agenten. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over massamedia. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van massamedia. Daarnaast kijken we naar de rol van mensen en groepen bij de totstandkoming van het nieuws.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over de weergave van nieuwsberichten. In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen. We sluiten dat af met een stelling over de rol van de publieke omroep. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over politiek. We beginnen in de eerste hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen met jongeren die iets willen veranderen in hun omgeving. Samen met die jongeren ga jij op pad en zo komen jullie allerlei onderwerpen in de politiek tegen. Wat zijn politieke partijen? Welke verschillen zijn er? Hoe komt beleid tot stand?
De laatste hoofdstukken gaan over hoe het vroeger was in de politiek. Ook kijken we naar andere landen. Dat doen we door een bredere context te schetsen. Wat is er veranderd? Welke verschillen zijn er tussen een dictatuur en een democratie? Hoe werkt de Europese Unie?
In het boek staan 2 stellingen die gemaakt zijn in overleg met de DebatUnie. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over criminaliteit. In het eerste hoofdstuk leer je Nick en Eef kennen. Nick is agent en Eef is een middelbare scholier. Zij vertellen jou over verschillende onderwerpen die met criminaliteit te maken hebben. Wat zijn de gevolgen van criminaliteit? Waarom worden mensen eigenlijk crimineel? Hoe worden criminelen gestraft en wie is daar verantwoordelijk voor?
In de laatste hoofdstukken staat de rol van de overheid centraal. Daarnaast bekijken we welk gedrag vroeger strafbaar was, maar nu is toegestaan. Ook kijken we naar andere landen. Is criminaliteit overal hetzelfde? Wordt er in het buitenland harder gestraft dan in Nederland of is dat juist andersom? En wordt de doodstraf ook nog uitgevoerd?
In het boek staan 2 stellingen die gemaakt zijn in samenwerking met de DebatUnie. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.