Docentendag Taal en Burgerschap

De DebatUnie organiseert op donderdag 7 november 2024 een Docentendag in samenwerking met Seneca Burgerschap, CPS Onderwijsontwikkeling en Stichting Vredeseducatie. Deze tweede editie staat in het teken van Taal en Burgerschap. Het programma bestaat o.a. uit een inspirerende lezing van docent en schrijver Amin Asad, twee interactieve workshoprondes en een plenair debat a.d.h.v. de nieuwe Leerlijn Debatteren. De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Praktische informatie:

  • Locatie: Nieuwegein
  • ROC Midden-Nederland, Newtonbaan 12, Nieuwegein
  • Deelnamekosten: 175 euro p.p.
  • Doelgroep: docenten en onderwijsprofessionals uit alle onderwijslagen in een brede waaier van schoolvakken.

Programma*:

  • 09.30 - 10:00 inloop
  • 10:00 - 10.10 opening
  • 10.10 - 10.40 lezing Amin Asad
  • 10.40 - 12:05 workshopronde 1
  • 12:05 - 12:50 lunch
  • 12:50 - 14:15 workshopronde 2
  • 14:15 - 14:40 koffiepauze
  • 14:40 - 16:00 plenair debat
  • 16:00 - 17:00 netwerkborrel

*globale planning, onder voorbehoud

Geef hier je voorkeuren voor de workshops op. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de keuzes van de deelnemers. Er is een maximaal aantal deelnemers per workshop. Bij te weinig aanmeldingen gaat de workshop niet door.

Verdeling workshops:

Ronde 1:

  • DebatUnie - Argumenteren, redeneren en weerleggen
  • Seneca Burgerschap - Praktische oplossingen voor het gebruik van AI in het (burgerschaps)onderwijs
  • Stichting Vredeseducatie - Portfolio Werkboek Burgerschap

Ronde 2:

  • DebatUnie Argumenteren, redeneren en weerleggen
  • DebatUnie - Starten met debatteren
  • Seneca Burgerschap - Ervaar zelf een spelvorm waar taal en burgerschap centraal staan
  • CPS Onderwijsontwikkeling - Schrijven om te leren denken: hoe kleine schrijfopdrachten een groot verschil kunnen maken

Lezing

Amin Asad, Docent van het Jaar 2021, zal een lezing verzorgen tijdens de Docentendag. Als zoon van gevluchte ouders uit Irak beseft Amin het voorrecht van veiligheid en de mogelijkheid om zijn verhaal te delen. Hij reflecteert op zijn rol als docent en als mens, en gelooft dat verbinding de sleutel is tot zijn doelen. Als ervaren onderwijsprofessional motiveert hij zijn studenten met persoonlijke inzichten. Daarnaast is hij auteur van het boek 'Alles voor jullie', waarin hij zijn visie en ervaringen deelt om anderen te inspireren. Hij zet zich in binnen het thema Burgerschap en heeft een succesvolle aanpak om de taalvaardigheid van zijn studenten te versterken.


Log in
om nog makkelijker aan te melden.







Docentendag-November.v4__1.jpg

Workshops DebatUnie

Workshop : Starten met debatteren

Deze workshop geeft je de tools om te starten met debatteren in de klas. Wanneer jongeren enthousiast en vrij van spreekangst zijn, leren zij het meest. We geven concrete tips mee voor het creëren van een productieve, veilige leeromgeving waarin leerlingen durven te spreken. Deze omgeving creëer je door het effectief leiden van een debat, het geven van constructieve feedback en het geleidelijk opbouwen van spreektijden. Ook reiken we werkvormen aan die leerlingen en studenten spelenderwijs kennis laten maken met de conventies van een debat.

Workshop : Argumenteren, redeneren en weerleggen

Debatteren in de klas is dé manier om jongeren kritisch denkvermogen en argumentatievaardigheden bij te brengen. Leerlingen en studenten leren zo niet alleen wat een goed argument is, maar ook hoe je zelf relevante, sterke argumenten opbouwt en weerlegt. Vooral weerleggen vereist niet alleen kritisch denkvermogen, maar ook empathie en luistervaardigheid. Tijdens deze workshop krijg je werkvormen en oefeningen aangereikt waarmee je leerlingen en studenten niet alleen de theorie aanleert, maar hen juist ook de kans geeft opgedane kennis over argumenteren en weerleggen spelenderwijs toe te passen.

Workshops Seneca Burgerschap

Workshop : Praktische oplossingen voor het gebruik van AI in het (burgerschaps)onderwijs

Als je nog niet ingewijd bent in de kansen en bedreigingen van AI en onderwijs, heeft deze workshop meerwaarde voor je. Voordelen en nadelen van het gebruik van AI bij het (burgerschaps)onderwijs worden geschetst. Wat kan AI wel en wat kan het niet? Er worden praktische oplossingen gedeeld over omgaan met praktische oplossingen. Hoe kun je voorkomen dat leerlingen misbruik maken van AI en tegelijkertijd hen bekend maken met de voordelen van AI? Hoe kun je zelf je voordeel doen met AI? Marco Veldman is de workshopleider. Hij heeft expertise op IT-gebied, is 17 jaar docent maatschappijleer geweest en is op dit moment lerarenopleider bij NHL Stenden en werkzaam bij Seneca Burgerschap.

Workshop : Ervaar zelf een spelvorm waar taal en burgerschap centraal staan

Hoe boor je de intrinsieke motivatie van leerlingen aan? Marco Veldman en Isa Bastin gaan je samen met andere deelnemers laten ervaren hoe: dankzij een spelvorm. Isa Bastin heeft een spelvorm ontwikkeld waarin leerlingen een journalistiek verslag moeten maken in verschillende situaties om daarmee te ervaren hoe nuttig en noodzakelijk een vrije pers is. Deze spelvorm kun je zelf toepassen in je lessen en sluit aan bij mediawijsheid. In de workshop krijg je ook eenvoudige tips en kosteloos enkele andere spelvormen. Isa werkt samen met Marco Veldman die zich verdiept heeft in het ontwikkelen en toepassen van spelvormen voor leerlingen bij de vakken maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. Hij heeft 17 jaar les gegeven en is op dit moment lerarenopleider bij NHL Stenden en een van de oprichters van Seneca Burgerschap.


Workshops Stichting Vredeseducatie

Workshop : Portfolio Werkboek Burgerschap

Voor scholen is het een enorme uitdaging om activiteiten rondom Burgerschap concreet te maken en te verantwoorden. Er zijn verschillende benaderingen zichtbaar, door het gebruik van lesmethoden of door het ondernemen van maatschappelijke activiteiten. Maatschappelijke activiteiten en excursies zijn effectief, praktisch, gevarieerd, gericht op de veelzijdige talenten van leerlingen en ingebed in lokale en regionale context. Om al deze onderwijsactiviteiten te verfijnen en te verdiepen ontwikkelde de Stichting Vredeseducatie i.s.m. School in Balans het Portfolio Werkboek Burgerschap voor leerlingen groep 7&8 PO en klas 1&2 VO.
In deze interactieve workshop kunnen deelnemers inspiratie opdoen uit ‘good practices’ rondom onderwijsactiviteiten en werken met het portfolio. Zo biedt het concreet materiaal om op school mee aan de slag te gaan.


Workshops CPS Onderwijsontwikkeling

Workshop : Schrijven om te leren denken: hoe kleine schrijfopdrachten een groot verschil kunnen maken

Veel leerlingen vermijden schrijven bij de inhoudelijke vakken: ze maken maar beperkt aantekeningen, geven (te) compacte antwoorden en krijgen wat ze weten moeilijk op papier bij grotere schrijfopdrachten. Met kleine schrijfopdrachten uit de Hochman Methode kun je hier een groot verschil mee maken. In deze workshop leer je een aantal effectieve technieken uit de Hochman Methode om in de les met kleine schrijfopdrachten het denken van de leerlingen te activeren met de vakinhoud. Zo leren de leerlingen beter en genuanceerder denken over de inhoud van je vak, en dit beter onder woorden te brengen. Bijzonder effectief juist als je veel abstractere en moeilijke begrippen moet leren toepassen.