Nomade is de onderwijsmethode voor Mens & Maatschappij waar vakoverstijgende thema's bij aardrijkskunde, geschiedenis en economie de onderwerpen vormen.
Een nomade trekt rond om in zijn levensonderhoud te voorzien. Nomaden zijn een eeuwenoud verschijnsel, maar bestaan vandaag de dag nog steeds. Om te kunnen overleven moet de nomade een brede en inclusieve kennis hebben van de wereld om hem heen. Hij reist van plek naar plek en weet als geen ander hoe belangrijk het is om in evenwicht te zijn met de natuur, omdat hij van de natuur afhankelijk is voor zijn levensonderhoud.
De nomade moet een brede kennis hebben van de wereld, haar geschiedenis en ontwikkelingen door de eeuwen heen. Wanneer de nomade in een nieuwe omgeving, een nieuwe leefwereld komt, moet hij open staan voor nieuwe inzichten om te kunnen overleven.
Deze inzichten komen vanuit diverse kanten en bieden een brede invalshoek. Voor de leerling, op zijn manier ook een nomade die begonnen is aan een levensreis en die vanuit verschillende invalshoeken kennis moet vergaren, biedt de onderwijsmethode Nomade informatie uit de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en economie. Maar ook burgerschap en kunst worden door de nomade toegepast. De opdrachten die uit de lesstof voortvloeien zijn niet alleen bedoeld om de kennis te toetsen, maar richten zich ook op de praktijk van alle dag.
De auteurs van Nomade Mens & Maatschappij vinden het van groot belang om kennis te integreren, net zoals de nomade alle kennis en informatie moet samenpakken om verder te kunnen reizen.
Auteurs: Shelley Kil, Bram de Wever en Maarten America