Afgelopen periode hebben wij, Marieke Spoelman en Lennart Schra een PO uitgeprobeerd in havo4 en vwo5 en we zijn daar zelf enthousiast over. Leerlingen moeten zelf een maatschappelijk vraagstuk bespreekbaar maken en worden slechts op vier criteria beoordeeld. De ingeleverde po’s hebben heel gevarieerd werk opgeleverd, zowel qua vorm als inhoud en daarom willen we deze po volgend schooljaar graag met meer docenten uitvoeren en verbeteren.
De PO hebben we vooraf met Flemming van de Graaf (docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen en trainer bij Toetsrevolutie) besproken om er ook elementen van formatief handelen in te verwerken. Hierbij hebben we gefocust op kwaliteitsbesef bijbrengen en leerlingen beter maken in de vaardigheden door middel van feedbackvormen te organiseren die leerlingen hierbij helpen (en voor de docent beperkt zijn). Het idee hierbij was ook om de nakijkdruk aan het eind van het schooljaar voor ons als docent te verlichten. Wil je je hierin al iets verder verdiepen? Beluister deze podcast of bekijk deze voorbeelden van feedbackvormen.
Wil je als docent met ons meedenken over een PO om maatschappijleer af te ronden? Stuur dan een mail naar Marieke Spoelman of Lennart Schra.