Mens & Economie, uitgegeven door SIEO (Stichting Innovatie Economie Onderwijs) is een economiemethode voor de bovenbouw van havo en vwo. De methode is, onder leiding van econoom Lans Bovenberg, ontwikkeld door een groep ervaren docenten en lerarenopleiders. Momenteel wordt de bestaande methode onder handen genomen door auteurs van Seneca Burgerschap. De teksten worden geactualiseerd en herschreven. Ook wordt de methode visueel aantrekkelijker gemaakt.
Mens & Economie biedt een samenhangend verhaal. Door de methode ontdekken de leerlingen dat economie over het alledaagse leven gaat.
Als mensen zijn we op elkaar aangewezen. Goede keuzes maken en samenwerking kan welvaart scheppen, maar dat gaat niet vanzelf. Samenwerking komt alleen van de grond als alle betrokkenen het vertrouwen hebben dat ze meeprofiteren.
In de methode leren de leerlingen hoe ze welvaart scheppen. Dat doen ze door doelen en belangen in balans te brengen (in balans), vervolgens leren ze wat de valkuilen zijn bij kiezen en samenwerken (uit balans) en wat daaraan gedaan kan worden (meer balans).
De methode Mens & Economie heeft een vast ritme: in balans, uit balans en meer balans.
Niet alleen de lesstof kent een vast ritme, dat geldt ook voor de opdrachten van microcontexten (kiezen en relaties in het hier en nu en de verdere levensloop) via meso-onderwerpen (bedrijven en organisaties) naar macrocontexten (maatschappelijke thema’s). Om het begrip te verbeteren legt Mens & Economie hetzelfde concept taalkundig, grafisch en rekenkundig uit.
De methode bestaat uit vijf blokken, die de vaste opbouw kennen van in – uit – meer balans.
Elk deel begint met een korte inleiding op de hoofdstukken en wordt afgesloten met een samenvatting.
De hoofdstukken bestaan uit meerdere paragrafen, waarbij iedere paragraaf begint met een omschrijving van het leerdoel.
Daarna volgt de uitleg waarbij theorie (in zwart) en context (cursief in groen) elkaar afwisselen om zodoende het begrip van de stof te vergroten.
Daarna kan de leerling aan het werk met de opdrachten die in een apart opdrachtenboek staan.
De opdrachten kennen dezelfde indeling als de theorie: drie delen, hoofdstukken en paragrafen. Elk deel begint met een introductie opdracht, waarna per paragraaf de opgaven worden gepresenteerd met aan het eind van elke paragraaf een leerdoelcheck.
In de theorietekst is alle lesstof die niet onder het Centraal Examen valt (CE) met een code aangegeven. De codering is steeds links in de kantlijn te vinden. We hanteren de volgende afkortingen:
SE-B schoolexamenstof voor het verplichte domein B
SE-C schoolexamenstof voor het verplichte domein C
SE-K schoolexamenstof voor keuzeroute
SE-KE schoolexamenstof voor keuzeroute ethiek
SE-KG schoolexamenstof voor keuzeroute gedragseconomie
Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met Maarten America, m.america@fontys.nl of 06-57874674.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.