Seneca Burgerschap is momenteel bezig met het ontwikkelen van de nieuwe studiemethode mbo burgerschap. Nu de kwalificatie-eisen bekend zijn kunnen we een methode ontwikkelen die hierbij past. In eerste instantie gaan we de methode in digitale vorm aanbieden. Mocht er grote belangstelling zijn voor een fysieke methode, oftewel in boekvorm, dan gaan wij die mogelijkheid zeker overwegen.
De nieuwe methode bevat vier hoofdstukken zodat elk thema in een apart hoofdstuk wordt behandeld. Per thema zijn er vijf kwalificatie-eisen. Naast de inhoudelijke leestekst, behandeld in de paragrafen 1 t/m 3, bieden we de overige eisen aan in de vorm van eindopdrachten.
In het vervolg van het hoofdstuk staan we stil bij de vraag of we de verschillen moeten vieren of juist niet. Denk daarbij aan Paarse Vrijdag, de Pride Parade. We bespreken de verschillen en gelijkwaardigheid aan de hand van religieuze, seksuele en politieke opvattingen. Is er sprake van verdraagzaamheid en respect, of van acceptatie.
De vier thema’s zijn:
Politieke verdeeldheid kan leiden tot polarisatie en vijandigheid. Dialoog en tolerantie zijn essentieel voor een vreedzame samenleving. Het is van groot belang om kennis te hebben van het verleden, maar ook om (te leren) naar elkaar te luisteren.
Aan de methode mbo burgerschap werken onder andere Asmae Ben Haddou, Bram de Wever, Alessandro van Haag en Marno de Vries mee. Alessandro vertaalt de drive om mee te werken als volgt:
"Ik vind het geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan een methode die voor en door docenten burgerschap wordt ontwikkeld. Met mijn ervaring als docent burgerschap op het mbo weet ik hoe belangrijk het is dat lesstof en opdrachten op maat worden gemaakt voor studenten. Voor mij betekent dit dat de lesstof en opdrachten de studenten aanspreken en dat deze verbonden zijn met hun leefomgeving. Ook is het belangrijk dat de lessen uitdagend genoeg zijn; burgerschapsonderwijs moet studenten uitdagen tot denken. Daarom ben ik erg blij met de methode van Seneca: minder stampen, meer doen! Dit sluit aan bij het idee dat het ook heel belangrijk is om te leren denken en analyseren, in plaats van slechts te leren hoe de wereld precies in elkaar zit, alsof de wereld een statisch gegeven is. Het is waardevol als studenten begrijpen dat ook zij een actor zijn die invloed hebben, en daarmee verantwoordelijkheid dragen voor een wereld en samenleving die constant in verandering is. Als voorbeeld, in de huidige tijd, waarin studenten worden overspoeld met zoveel (des)informatie, werkt het idee van het stampen van kennis niet meer. Daarom is de vaardigheid om hiermee om te gaan des te belangrijker om te leren. Ik geloof dat de Seneca-methode precies die aanpak biedt die ik als docent zelf heb gemist."
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Mens & Economie, oorspronkelijk uitgegeven door SIEO (Stichting Innovatie Economie Onderwijs) is een economiemethode voor de bovenbouw van havo en vwo. De methode is, onder leiding van econoom Lans Bovenberg, ontwikkeld door een groep ervaren docenten en lerarenopleiders. Momenteel wordt de bestaande methode onder handen genomen door auteurs van Seneca Burgerschap. De teksten worden geactualiseerd en toegankelijker. Ook wordt de methode visueel aantrekkelijker gemaakt.
Mens & Economie biedt een samenhangend verhaal. Door de methode ontdekken de leerlingen dat economie over het alledaagse leven gaat.
Als mensen zijn we op elkaar aangewezen. Goede keuzes maken en samenwerking kan welvaart scheppen, maar dat gaat niet vanzelf. Samenwerking komt alleen van de grond als alle betrokkenen het vertrouwen hebben dat ze meeprofiteren.
In de methode leren de leerlingen hoe ze welvaart scheppen. Dat doen ze door doelen en belangen in balans te brengen (in balans), vervolgens leren ze wat de valkuilen zijn bij kiezen en samenwerken (uit balans) en wat daaraan gedaan kan worden (meer balans).
De methode Mens & Economie heeft een vast ritme: in balans, uit balans en meer balans.
Niet alleen de lesstof kent een vast ritme, dat geldt ook voor de opdrachten van microcontexten (kiezen en relaties in het hier en nu en de verdere levensloop) via meso-onderwerpen (bedrijven en organisaties) naar macrocontexten (maatschappelijke thema’s). Om het begrip te verbeteren legt Mens & Economie hetzelfde concept taalkundig, grafisch en rekenkundig uit.
De methode bestaat uit vijf blokken, die de vaste opbouw kennen van in – uit – meer balans.
Elk deel begint met een korte inleiding op de hoofdstukken en wordt afgesloten met een samenvatting.
De hoofdstukken bestaan uit meerdere paragrafen, waarbij iedere paragraaf begint met een omschrijving van het leerdoel.
Daarna volgt de uitleg waarbij theorie (in zwart) en context (cursief in groen) elkaar afwisselen om zodoende het begrip van de stof te vergroten.
Daarna kan de leerling aan het werk met de opdrachten die in een apart opdrachtenboek staan.
De opdrachten kennen dezelfde indeling als de theorie: drie delen, hoofdstukken en paragrafen. Elk deel begint met een introductie opdracht, waarna per paragraaf de opgaven worden gepresenteerd met aan het eind van elke paragraaf een leerdoelcheck.
In de theorietekst is alle lesstof die niet onder het Centraal Examen valt (CE) met een code aangegeven. De codering is steeds links in de kantlijn te vinden. We hanteren de volgende afkortingen:
SE-B schoolexamenstof voor het verplichte domein B
SE-C schoolexamenstof voor het verplichte domein C
SE-K schoolexamenstof voor keuzeroute
SE-KE schoolexamenstof voor keuzeroute ethiek
SE-KG schoolexamenstof voor keuzeroute gedragseconomie
Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met Maarten America, m.america@fontys.nl of 06-57874674.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Wil je in de les meer nadruk leggen op inzicht en diepere verbanden? En wil je leerlingen zelfstandiger laten oefenen met reproductie van begrippen en concepten? Daarbij kunnen onze nieuwe digitale
methoden je helpen.
Vanaf schooljaar 23/24 biedt Seneca Burgerschap digitale methoden aan via Edu-Suite, een digitaal platform met meerwaarde. In zo’n digitale methode staat de theorie uit het boek, aangevuld met video’s en weblinks. De opdrachten uit het boek kunnen leerlingen digitaal maken, antwoorden controleren en als docent kun je de voortgang inzien. Ook het trainen van begrippen en concepten kan een leerling zelfstandig doen.
Onze digitale methoden zijn daarmee een aanvulling op het fysieke boek, met extra oefeningen en verwijzingen om leerlingen te helpen de stof beter te begrijpen. Ook kunnen we zo actuele opdrachten maken die niet in een fysiek boek kunnen staan. Zo bieden we kansen voor meer kennis, inzicht en motivatie bij leerlingen.
Meer weten?
Vraag als docent een activatiecode aan via servicehuis@senecaburgerschap.nl
In onze digitale methode staat de theorie uit het boek, aangevuld met video’s en weblinks. Leerlingen kunnen digitaal opdrachten maken, antwoorden controleren en begrippen en concepten trainen. Als docent kunt u de voortgang volgen. Onze digitale methoden zijn een aanvulling op het fysieke boek, met extra oefeningen en verwijzingen om leerlingen te helpen de stof beter te begrijpen. Ook kunnen we zo actuele opdrachten maken die niet in een fysiek boek kunnen staan. Zo bieden we kansen voor meer kennis, inzicht en motivatie bij leerlingen.
Als docent kun je de voortgang van je leerlingen volgen in het dashboard van de digitale methode.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
‘Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Seneca is van en voor docenten. Daarom vinden we contact tussen auteur en docent heel normaal. En het is voor ons dan ook vanzelfsprekend om je te helpen, zodat jij je kunt focussen op de lessen.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Er is een groeiende behoefte aan maatschappijleer in het Engels, Social Studies. Reden voor Seneca Burgerschap om het TTO-traject voor zowel havo/vwo als mavo/vmbo op te zetten. TTO? Ja, tweetalig onderwijs, maar dan wel met uitstekend Engels. Seneca heeft ervoor gekozen om vanaf de grond een nieuwe methode op te bouwen, geen kopie van eerder uitgebracht Nederlandstalig materiaal.
Social Studies is geschreven door docenten, kritisch bekeken door andere docenten en een jaar lang getest op enkele scholen. De concept-context aanpak zal leerlingen helpen om actuele vraagstukken beter te begrijpen, zelfs wanneer deze niet in het boek beschreven staan. In de nieuwe methode is veel gericht op een algemeen begrijpen
van de maatschappij, waarna er tijdens de lessen op meer contexten ingegaan kan worden dan in de methode beschreven staan. De methoden van Seneca worden gekenmerkt door een goede balans tussen ondersteuning en inspiratie. Voor deze methode is niet alleen gekozen voor uitstekend Engels, maar hebben we ook gewerkt volgens de richtlijnen van CLIL (Content Language Integrated Learning). Als TTO-docent Social Studies ben je immers naast vakdocent ook taaldocent.
De basis van Seneca Social Studies voor het vmbo is gelegd is gelegd door Michiel Busz. Deze docent gaf al ruim tien jaar les aan mavo, havo en vwo en had veel ideeën opgedaan. Ook had hij zijn eigen materiaal ontwikkeld op basis van de concept- context aanpak. Michiel is één van de schrijvers voor de methode voor mavo/vmbo-TL.
‘Hoewel de basis nog wel te herkennen is, heeft de nieuwe methode dankzij de samenwerking met het team van Seneca Burgerschap een enorme kwaliteitsverbetering ondergaan, zowel inhoudelijk als visueel.’ Als docent werkt Michiel Busz inmiddels met de nieuwe methode. ‘De methode is echt gebruiksvriendelijk. Er zit een logische opbouw in de lesstof, iets dat ik bij andere methoden nog wel eens miste. De leerlingen vinden het wel pittig, want het niveau Engels is uitdagend, maar toch kunnen zij er goed mee uit de voeten.
Ik vind het enorm leerzaam om samen met andere docenten een nieuwe methode te ontwikkelen. Al samenwerkend biedt het de kans datgene dat je zelf geleerd hebt op papier te zetten, maar pas na een grondige discussie met vakcollega’s.’
‘De meerwaarde van deze methode is dat hij zowel recht doet aan het examenprogramma Maatschappijleer, als aan het internationale en tweetalige karakter van een tweetalige opleiding. Zo proberen we de methode CLIL in te richten en zoeken we naar de internationale en meer fundamentele verdieping, die leerlingen op een tweetalige opleiding vaak interessant vinden en mijns inziens nodig hebben’, aldus Kyra Nelissen.
Gekozen voor gedegen Engels
‘Een tweetalige opleiding houdt niet zomaar in dat je exact hetzelfde onderwijs geeft,
maar dan in een andere taal. Het betekent dat je als docent naast de inhoudelijke les ook lesgeeft in het Engels. Een les Social Studies moet tegelijkertijd ook bijdragen aan de beheersing van de Engelse taal van de leerlingen. Als auteurs vinden wij het erg belangrijk om een methode te hebben die daaraan bijdraagt, die geen ‘steenkolen-Engels’ hanteert en die ook wat de taal betreft zorgt voor een verdieping en verbreding. Dit hebben we gerealiseerd door samen te werken met docenten die veel ervaring hebben in het tweetalig onderwijs en met CLIL, en met native speakers.’
Het bekende verhaal nogmaals verteld, maar nu geheel anders
‘Het verhaal van onze pluriforme samenleving, verzorgingsstaat, rechtsstaat en democratie is natuurlijk al velen keren verteld. Toch is het leuk om dat in je eigen woorden te mogen doen. Te kijken of het verhaal toch weer op een nieuwe originele manier kan worden verteld. Dat mocht bij Seneca en dus is deze methode geen vertaling van de al bestaande methode, maar echt iets nieuws.’
Social Studies bestaat niet alleen uit een les- en opdrachtenboek, maar heeft ook een digitale methode. Ook deze methode is dit jaar (2023) volledig vernieuwd bij Seneca Burgerschap. In onze digitale methode staat de theorie uit het boek, aangevuld met video’s en weblinks. Leerlingen kunnen digitaal opdrachten maken, antwoorden controleren en begrippen en concepten trainen. Als docent kun je de voortgang van je leerlingen volgen.
Onze digitale methoden zijn een aanvulling op het fysieke boek, met extra oefeningen en verwijzingen om leerlingen te helpen de stof beter te begrijpen. Ook kunnen we zo actuele opdrachten maken die niet in een fysiek boek kunnen staan. Zo bieden we kansen voor meer kennis, inzicht en motivatie bij leerlingen.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Nomade wordt uitgegeven door Seneca Burgerschap. Seneca biedt op alle niveaus lesmethoden aan voor maatschappijleer, maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen. Met Nomade bieden wij nu ook mens & maatschappij voor de onderbouw havo/vwo. Met onze les- en opdrachtenboeken willen wij de leerlingen kennis en vaardigheden geven die ze nodig hebben om, als democratische burgers, hun plek in te nemen in de maatschappij. Ons motto is: minder stampen, meer denken.
Seneca is er voor leerlingen en voor docenten. We hebben een toetsenbank en maken animatiefilmpjes van de lesstof zodat leerlingen de lesstof op een andere kunnen verwerken. Ook maken we LessonUps die u op ons kanaal op LessonUp kunt vinden. Kenmerkend voor Seneca is dat we graag in gesprek gaan met u, als docent, om samen ons vak en de methode te verbeteren!
Een Nomade is iemand die rondtrekt om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Het is een eeuwenoud verschijnsel en bestaat vandaag de dag nog steeds. Om hierin succesvol te zijn, dient de Nomade een brede en inclusieve kennis van de wereld om hem heen te hebben. Hij of zij reist van plek naar plek en moet van al deze plekken kennis van zaken hebben om te kunnen overleven.
Kennis van zijn huidige en volgende omgeving vanuit al zijn brede invalshoeken is van belang. De Nomade weet als geen ander hoe belangrijk het is om in evenwicht met de natuur te zijn, omdat dit zijn levensonderhoud is. Daarom heet onze methode Nomade.
Wij zien ons allen als reizigers op deze aarde om dit succesvol te kunnen blijven doen zullen wij allen een brede kennis moeten hebben van de vakken om ons heen. Het is beter om deze kennis te integreren, net zoals de Nomade alle kennis moet samenpakken om verder te kunnen.
Nomade is de onderwijsmethode voor Mens & Maatschappij waar vakoverstijgende thema’s bij aardrijkskunde, geschiedenis en economie de onderwerpen vormen. De auteurs van Nomade Mens & Maatschappij vinden het van groot belang om kennis te integreren, net zoals de nomade alle kennis en informatie moet samenpakken om verder te kunnen reizen.
De methode kenmerkt zich door betekenisvolle opdrachten als ‘Wat staat er in ons keukenkastje?’ Zo’n opdracht sluit goed aan bij de belevingswereld van leerlingen en de vakken komen daar goed in terug. Ook de actualiteit van klimaatverandering kunt u in de les bespreken met historische, geografische, economische en maatschappelijke aspecten. Nomade is daarmee én laagdrempelig én ruimte biedend voor het verdiepen en verbreden van de vakinhouden.
Mens & maatschappij-onderwijs wordt in Nomade vanuit de chronologie vormgegeven. Met deze overzichtelijke kapstok behandelen we zo naast de historische ook de geografische vakinhouden en de economische vakinhouden. We starten in klas 1 in hoofdstuk 1 (lesboek 1) met Pangea en we eindigen de methode in klas 3 met veranderende wereldverhoudingen in de 21e eeuw in het derde lesboek.
In 2022 heeft Seneca Burgerschap Nomade geïntroduceerd. Nomade is een havo/vwo- methode voor Mens & Maatschappij. In deze nieuwe methode worden de kennis en vaardigheden van aardrijkskunde, economie en geschiedenis geïntegreerd. Maar waarom zouden we deze bijzondere bundeling van vakken alleen voor havo/vwo doen en niet voor bijvoorbeeld vmbo-TL/havo maken?
Met die gedachte zijn wij aan het schrijven gegaan en kunnen we voor het schooljaar 2023- 2024 de eerste twee delen introduceren van Nomade voor vmbo. Twee delen met elk twee hoofdstukken, beter gezegd: Thema’s. We kiezen dus niet voor tijdvakken, zoals bij havo/ vwo maar voor thema’s. In het eerste jaar behandelen we de thema’s Nederland, Consumptie, Globalisering en Innovatie.
De lesstof is weer laagdrempelig en biedt ruimte voor het verdiepen en verbreden van de vakinhouden. Nieuw is dat we bij de nieuwe lesmethode gekozen hebben voor een combinatie van lesboek en digitale methode, een perfecte kans om de lesstof en opdrachten zo actueel mogelijk aan te bieden.
Naast onze uitgaves hebben we ook kwartetspel met 5 verschillende spelvormen voor in de les ontwikkeld. Op deze manier kunnen leerling ook op een spelende wijze met de thema’s bij aardrijkskunde, geschiedenis en economie in aanraking komen.
De verschillende spelvormen zijn:
Heeft u vragen over Nomade of Seneca? Neem contact op met Bram de Wever (bram@mens-en-maatschappij.nl) of Marno de Vries (marnodevries16@gmail.com)
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Seneca is de meest gebruikte methode voor het vak MAW en dat is niet voor niets. Met lesboek en opdrachtenboeken zijn de eindtermen op een toegankelijke manier door leerlingen te begrijpen en te leren. Het digitale platform biedt mogelijkheden voor training van bijvoorbeeld kernconcepten en andere begrippen.
De samenleving is door socioloog Jan Vranken vergeleken met een speelveld, vol spelregels en spelers. De auteurs van Seneca hebben veel ervaring met maatschappijwetenschappen als docent. Zij onderhouden contacten met veel docenten, met vakdidactici en andere belangrijke ‘spelers’ in het ‘speelveld’. Uiteraard binnen de ‘spelregels’. Zo wordt hun feedback verwerkt waardoor de methode van hoge kwaliteit is.
Wij bieden u een gratis overstapservice aan als u soepel van start wilt met een van de methoden van Seneca. Neem hiervoor contact met ons op. Wij helpen u bij het gemakkelijk omzetten van lesmateriaal dat u bij andere methoden gebruikte. U merkt hoe eenvoudig dat is; het is immers gebaseerd op dezelfde eindtermen.
De havo methode MAW kent negen hoofdstukken waarmee de drie verplichte contexten veiligheid, maatschappelijke verschillen en samenlevingsvormen worden aangeleerd. Daarnaast krijgen leerlingen uiteraard kennis en inzicht in de 23 kernconcepten en vier hoofdconcepten. Een uitleg begint altijd met een voorbeeld dichtbij de leefwereld van de leerling.
De vwo methode MAW kent twaalf hoofdstukken waarmee de drie verplichte contexten machtsverhoudingen in de wereld, de moderne samenleving en natievorming worden aangeleerd. Daarnaast krijgen leerlingen uiteraard kennis en inzicht in de 23 kernconcepten en vier hoofdconcepten en tevens de vier paradigma’s. Regelmatig worden leerlingen uitgedaagd om uit hun bubbel te denken, buiten hun referentiekader.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
De maatschappijleer methoden zijn actueel, kort en krachtig en aansprekend voor leerlingen. Nieuw is dat de lesstof kort en bondig wordt aangeboden. Blijvend is de concept-context didactiek die Seneca eigen is. De methode is geschreven door docenten die de methode en de lesstof in hun eigen lessen gebruiken.
Met onze boeken en digitale leermiddelen willen wij de leerlingen kennis en vaardigheden geven die ze nodig hebben om (als democratische burgers) hun plek in te nemen in de maatschappij. Wij bieden een toetsenbank, instructievideo’s en actieve werkvormen – zoals het nabootsen van een klimaatconferentie.
Wij bieden u een gratis overstapservice aan als u soepel van start wilt met een van de methoden van Seneca. Neem hiervoor contact met ons op. Wij helpen u bij het gemakkelijk omzetten van lesmateriaal dat u bij andere methoden gebruikte. U merkt hoe eenvoudig dat is; het is immers gebaseerd op dezelfde eindtermen.
We brengen een nieuwe methode uit voor maatschappijleer havo/vwo. We hebben hiervoor gekozen omdat de eindtermen van het vak binnen een paar schooljaren gaan veranderen. Het is nog niet duidelijk wanneer dat zal zijn. Met deze methode willen we vast vooruitlopen op enkele doelen van dat nieuwe programma door meer te richten op vaardigheden en attitudes, en niet alleen op kennis. Die vaardigheden en attitudes komen vooral in de opdrachten terug. Deze nieuwe methode bieden we in een totaalpakket aan, fysiek én digitaal.
Na de zomer is het team van Seneca Burgerschap begonnen met de actualisatie van de vmbo-methode maatschappijleer. Zowel het lesboek, als het werkboek en de leerwerkboeken worden geactualiseerd. In deze methode zullen we allereerst ingaan op de actualiteit van het afgelopen jaar. Daarin bespreken we onder andere de veranderingen in ons politieke landschap. Ook kijken we naar nieuw beleid en de gevolgen daarvan voor jongeren. Zo komt het verbod op vapes met een smaakje aan bod en de mogelijke helmplicht en minimumleeftijd voor fatbikes. Ook bieden we een duidelijk stappenplan om leerlingen te helpen bij het maken van een AWB-schema. Wil je op de hoogte blijven van de vernieuwingen in onze methode? Of heb je suggesties of feedback om onze methode te verbeteren? Stuur dan een mailtje naar de auteur Marno de Vries (marno@senecaburgerschap.nl).
Maatschappijleer havo/vwo van Seneca Burgerschap is vernieuwd. Heldere en prettige leerteksten, gevarieerde opdrachten en een combinatie van een boek op papier en een digitale methode. Waarom nu een nieuwe methode, over een paar jaar veranderen de eindtermen toch? In dat nieuwe programma is meer ruimte voor burgerschap en daarbij ligt meer de nadruk op vaardigheden en attitudes dan op kennis. Met onze nieuwe methode lopen we daarop vast vooruit. Binnen de kaders van de huidige eindtermen oefenen we met nieuwe opdrachten vast de praktijk van het programma.
Met ons nieuwe digitaal platform kunnen we de combinatie met een boek op papier en een digitaal methode optimaliseren. Door beide in te zetten, kunnen we beter recht doen aan verschillen tussen leerlingen. Bovendien kunnen leerlingen zelfstandig oefenen en begrippen trainen. Zo blijft er ruimt in de les voor inzicht en attitude.
Inhoud van de methode
De methode bevat zeven hoofdstukken met elk drie paragrafen:
Seneca heeft de methode voor vmbo maatschappijleer helemaal opnieuw ontwikkeld. We zijn in gesprek gegaan met leerlingen en docenten om zo de behoeften van vmbo-leerlingen nog beter in kaart te brengen. Speciale aandacht hebben we besteed aan de vormgeving, waarbij een aantrekkelijke én rustige uitstraling het uitgangspunt is. Wat ons betreft is dat zeker geslaagd!
De methode maatschappijleer van Seneca voor het vwo bevat enkele sterke verbeteringen speciaal voor verschillende vwo leerlingen. In deze korte video licht auteur Lennart Schra de vernieuwingen toe en ook welke sterke punten van de methode behouden bleven.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Seneca heeft een verfrissende methode Maatschappijkunde (MASK). Een methode die leerlingen voorbereidt op het eindexamen en ook vernieuwend is in werkvormen en aantrekkelijk qua vorm.
Voor Seneca is de vernieuwing van de eindtermen van maatschappijkunde dé kans om u een frisse én degelijke methode aan te bieden. Net zoals wij de collega's een verfrissende nieuwe methode van maatschappijwetenschappen hebben aangeboden, zo ontwikkelen wij nu voor maatschappijkunde een mooie en vernieuwende methode. Een methode die leerlingen voorbereidt op het eindexamen en ook vernieuwend is in werkvormen en aantrekkelijk qua vorm.
De domeinen uit het huidige programma blijven hetzelfde. Met Seneca bieden we dan ook vijf katernen aan: Mens & Werk, Massamedia, Politiek en Beleid, Multiculturele Samenleving en Criminaliteit & Rechtsstaat.
Dit leerwerkboek gaat over Werk. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van werk en de rol van mensen en groepen.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over het belonen van hoge cijfers.
In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen.
We sluiten dat af met een stelling over 4 dagen werken in de week. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over de pluriforme samenleving. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van werk en de rol van mensen en groepen.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over verplicht logeren bij een gezin met een andere cultuur.
In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen.
We sluiten dat af met een stelling over het dragen van symbolen door politie-agenten. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over massamedia. We beginnen in de eerste 4 hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen over het belang en de functies van massamedia. Daarnaast kijken we naar de rol van mensen en groepen bij de totstandkoming van het nieuws.
We sluiten deze 4 hoofdstukken af met een stelling van de DebatUnie over de weergave van nieuwsberichten. In hoofdstuk 5 tot en met 8 gaan we meer in op de samenleving en de rol van de overheid. Ook maken we vergelijkingen met andere samenlevingen. We sluiten dat af met een stelling over de rol van de publieke omroep. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over politiek. We beginnen in de eerste hoofdstukken dicht bij de leerling. Dat doen we door herkenbare contexten te schetsen met jongeren die iets willen veranderen in hun omgeving. Samen met die jongeren ga jij op pad en zo komen jullie allerlei onderwerpen in de politiek tegen. Wat zijn politieke partijen? Welke verschillen zijn er? Hoe komt beleid tot stand?
De laatste hoofdstukken gaan over hoe het vroeger was in de politiek. Ook kijken we naar andere landen. Dat doen we door een bredere context te schetsen. Wat is er veranderd? Welke verschillen zijn er tussen een dictatuur en een democratie? Hoe werkt de Europese Unie?
In het boek staan 2 stellingen die gemaakt zijn in overleg met de DebatUnie. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Dit leerwerkboek gaat over criminaliteit. In het eerste hoofdstuk leer je Nick en Eef kennen. Nick is agent en Eef is een middelbare scholier. Zij vertellen jou over verschillende onderwerpen die met criminaliteit te maken hebben. Wat zijn de gevolgen van criminaliteit? Waarom worden mensen eigenlijk crimineel? Hoe worden criminelen gestraft en wie is daar verantwoordelijk voor?
In de laatste hoofdstukken staat de rol van de overheid centraal. Daarnaast bekijken we welk gedrag vroeger strafbaar was, maar nu is toegestaan. Ook kijken we naar andere landen. Is criminaliteit overal hetzelfde? Wordt er in het buitenland harder gestraft dan in Nederland of is dat juist andersom? En wordt de doodstraf ook nog uitgevoerd?
In het boek staan 2 stellingen die gemaakt zijn in samenwerking met de DebatUnie. Voor beide stellingen zijn er online opdrachten om over te debatteren.
Hoe stap ik over naar een andere methode zonder dat het me te veel tijd kost?’ Voor docenten met die vraag biedt Seneca Burgerschap een kosteloze overstapservice aan. Als collega-docenten willen we het je zo makkelijk mogelijk maken om onze methoden snel in de les te kunnen gebruiken.
Als je je aanmeldt, neemt een docent die met Seneca werkt contact met je op voor een soepele overstap. Juist met onze ervaring in de lespraktijk begrijpen we hoe prettig het is om snel de voordelen van het werken met Seneca te ervaren en inzicht te krijgen in de methode.
Neem contact op met ons Servicehuis via het onderstaande contactformulier en geef je gegevens aan ons door. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.